27 januari 2022

Jaarwisseling 2021-2022

In het op 1 januari 2022  uitgebrachte persbericht van de gemeente over de laatste jaarwisseling valt te lezen dat het ‘een van de rustigste jaarwisselingen’ was. Het komt op ons over dat u wel erg snel met dit bericht naar buiten bent gekomen. Op verschillende plekken was toch echt sprake van vandalisme en overlast. Ook van een aantal bushokjes werden de ruiten vernield. In sommige gevallen zijn zinloze vernielingen aangericht bij particulieren en ondernemers. In een aantal gevallen zijn hiervan ook videobeelden beschikbaar met daarop de dader(s) duidelijk in beeld.

De extra inzet van de gemeente bij winkelcentrum Oostermeent heeft opnieuw gewerkt. De aanpak bij winkelcentrum Holleblok met stewards/ buddy’s lijkt ook succesvol. Wij zijn erg benieuwd naar een evaluatie, omdat wij een dergelijke aanpak eerder hebben aanbevolen. Met name in Staphorst draagt dit al jaren bij aan een rustiger verloop van de jaarwisseling. Toch krijgen wij sterk het gevoel dat er door al deze extra inzet wel een soort ‘waterbedeffect’ optreedt, waardoor er nu meer overlast en vandalisme was bij winkelcentrum Kostmand.

Terecht merkt u zelf op dat er ondanks het ‘vuurwerkverbod’ zowel voor als na de jaarwisseling wel meer vuurwerk werd afgestoken.

Commissievragen ‘Jaarwisseling 2021-2022’