9 maart 2023

Flashmob SGP Huizen 100 jaar

SGP Huizen bestaat in 2023 100 jaar. Een bijzondere mijlpaal. Dat willen wij dan ook op passende wijze vieren en gedenken. Als uitgangspunt voor ons jubileum hebben wij het wereldberoemde lied “Amazing Grace” dat Gods grote genade bezingt gekozen. Het lied is een echte christelijke klassieker. Het is niet alleen een heel mooi lied, maar er zit ook een indrukwekkend verhaal achter. John Newton schreef dit lied rond de kerstperiode van het jaar 1772. Hij was geen gelovige man en had al helemaal niks met de kerk. Na een korte tijd gevaren te hebben voor de Royal Navy stopte hij daar. Vervolgens ging hij op het schip de Greyhound varen als slavenhandelaar. In die tijd was slavenhandel helaas nog heel gewoon. Het schip waar John Newton op voer, komt op een bepaald moment in een zware storm terecht. Op de plek waar Newton eerder had gestaan, sloegen bemanningsleden van het schip overboord. Als door een wonder overleeft hij deze storm. Voor het eerst beseft John Newton dat alleen God hem heeft kunnen redden. Hij komt tot geloof en stopt met zijn werk als slavenhandelaar, wordt dominee en zet zich - met o.a. de politicus William Wilberforce - in om de slavenhandel af te schaffen. De harde man die niks met God of geloof had, veranderde compleet. Voor ons een rijke inspiratiebron dat verandering in alle tijden echt mogelijk is.

Wij startten op 9 maart 2023 met een heuse flashmob net voor de raadsvergadering van die avond. Wat zoveel wil zeggen dat er plotseling en onverwachts iemand opstond die gaat zingen. Daarna nog een en nog een. Totdat er een koortje stond. Een muzikale verrassing die bij de aanwezigen in de raadszaal duidelijk in de smaak viel.

Flashmob SGP Huizen 100 jaar terug kijken.