20 april 2024

10 mei 2024 Verkiezingsavond Europese Parlementsverkiezingen

Bert-Jan Ruissen, Roelof Bisschop, Jan Schippers en Arthur Alderliesten bespreken onder leiding van Florian Pronk een drietal belangrijke thema's van de Europese Parlementsverkiezingen met ons.

Europa de baas?!

Waarde(n)vol christelijk geluid

De SGP staat voor christelijke waarden als gerechtigheid, gelijkwaardigheid, oog hebben voor elkaar en rentmeesterschap. Wij signaleren dat de EU een seculiere agenda uitrolt over haar lidstaten, zelfs op terreinen waarop ze niet bevoegd is, zoals gezinsbeleid en abortus. Het remmen van deze ontwikkelingen en het versterken van het christelijke tegengeluid in het Europese Parlement is dan ook hard nodig.

Samenwerking Oké. Superstaat NEE

De SGP ziet geen voordeel in 'een Verenigde Staten van Europa' en wil dat de EU teruggaat naar haar kerntaken. De kosten van de EU stijgen jaar na jaar. Wat de SGP betreft geen ‘superstaat', maar tijd om aan de rem te trekken. Het Europese keurslijf met een overdaad aan regels en bureaucratie moet echt terug worden gedrongen. Wat de SGP betreft gaat er daarom een streep door plannen voor verdere integratie, zoals EU-belasting, digitale euro en digitale identiteit en bemoeit de EU zich zo weinig mogelijk met zaken als onderwijs, sociaal beleid, zorg en cultuur.

Landbouw en visserij broodnodig

De SGP wil onze boeren en vissers weer de ruimte geven: geen windmolens meer op belangrijke visgronden, wolvenbeheer en meer balans in natuurbeleid. Ook moeten wij in Brussel pal blijven staan voor onze voedselproductie. De SGP gunt onze boeren en vissers duidelijkheid. Dus reële regels die voor jaren gelden.

Kijk de avond terug