28 april 2021

Vlag Oude Kerk op Koningsdag ontbreekt

Het is zo gewoon dat op hoogtijdag de vlag wordt uitgestoken. Ook bij de Oude  Kerk in Huizen. Tot verbazing van velen ontbrak de vlag op de toren ditmaal met Koningsdag.

Reden genoeg om navraag te doen bij de gemeente. Het bleek dat het ophangen van de vlag door medewerkers als onveilig werd ervaren.

Er is door de gemeente vervolgens nader onderzoek verricht naar de veiligheid in de toren. De trappen in de toren verkeren in zodanige staat dat het niet onverantwoord is om deze te gebruiken. Andere veiligheidsmiddelen zijn  aanwezig voor het feitelijk plaatsen van de vlag. Voor het plaatsen van de mast behoeft de persoon zich niet buiten de toren te begeven. Ook behoeft de zogenaamde omloop niet betreden te worden, wat ook positief is ten aanzien van het behoud van het lood aldaar.

De gemeente heeft het bedrijf dat tot twee jaar geleden de vlag op de daarvoor aangewezen dagen plaatste verzocht voor 4 en 5 mei de vlag op de toren te plaatsen. Verder is offerte gevraagd voor het doorlopend plaatsen van de vlag op Koningsdag, 4 en 5 mei en de verjaardagen van Koningin Maxima en de Prinsessen Beatrix en Amalia (zoals we in Huizen gewend zijn).