10 maart 2022

Samen bouwen aan vertrouwen

U wordt van 14 tot en met 16 maart 2022 geroepen uw stem uit te brengen. Een recht en ook een voorrecht. Toch gaat niet iedereen stemmen. Wat is het gevolg van niet-stemmen? De Gemeenteraad kent geen lege stoelen. De 27 zetels worden verdeeld volgens de wensen van de mensen die hun stem wel uitgebracht hebben. Door niet te stemmen neem je welbewust de verantwoordelijkheid dat partijen die een ander gedachtegoed uitdragen, daardoor juist sterker uit de bus kunnen komen. Dat is nogal wat! Ik roep u daarom op, gebruik uw stem goed.

Begin dit jaar trad een nieuw kabinet aan, dat eigenlijk niet meer is dan een ‘doorstart’ van het door het Toeslagenschandaal afgetreden kabinet. Veel van de hoofdpersonen bleven aan of veranderden alleen van functie. Het veelbesproken ‘functie elders’ is wat dat betreft veelvuldig toegepast. Het vertrouwen in de politiek is op dit moment laag. De SGP vindt het daarom essentieel dat je doet wat je zegt en zegt wat je doet. Geloofwaardigheid en betrouwbaarheid staan bij ons hoog in het vaandel.

Twee jaar landelijk Coronabeleid heeft verder tot grote spanning en tweedeling in de samenleving geleid. Vaccinatiedwang, het verplichten van 3G en dreigen met 2G speelden daarin een grote rol. Deze plannen wekten veel emotie op en ethici en filosofen toonden zich bezorgd. Voor het eerst in de geschiedenis moesten mensen afwezigheid van één specifieke aandoening aantonen. Hoewel aantonen, ook gevaccineerden kunnen gewoon met Corona besmet raken en anderen weer besmetten. Dat was dan ook meteen terug te zien in de besmettingscijfers na ‘Dansen met Jansen’ en ook in september weer. Dus niet meer dan schijnveiligheid. Mensen met principiële bezwaren, die vanwege hun gezondheid niet gevaccineerd of getest konden worden of zonder smartphone waren de verliezers.

In de achterliggende periode hebben we van veel ouders en jongeren (nood)signalen gekregen dat de coronamaatregelen hen zwaar vielen. Zwemles is geen hobby, maar onderwijs. Hoe leggen wij uit dat mensen hun kinderen buiten moesten laten omkleden of zich iedere keer moesten laten testen. Deze signalen kunnen en mogen wij niet naast ons neerleggen. Er moet aandacht zijn voor de mentale volksgezondheid en de verdere ‘nevenschade’ van alle maatregelen, omdat die beslist onvoldoende betrokken werden bij de overheidsmaatregelen om het virus te bestrijden. Zo is het ook niet uitlegbaar dat de capaciteit van IC en SEH in de ziekenhuizen nog niet is opgeschaald en dat de landelijke coalitiepartijen (VVD, D66, CDA en CU) daar blijkens hun stemgedrag ook geen behoefte aan hebben. Als je doet wat je deed, blijft het zoals het was.

De argumenten van de regering vóór de avondklok en veel andere Corona maatregelen waren voor een groot deel gebaseerd op aannames en scenario’s van wat zou kunnen gaan gebeuren, en wat het positieve effect ervan zou kunnen zijn. Evaluatie van deze vrijheidsbeperkende maatregelen op basis van werkzaamheid, nut en noodzakelijkheid bleven grotendeels uit.

Wij zeggen: geef ondernemers en inwoners ruimte voor eigen invulling én verantwoordelijkheid. Geen verdeel en heers politiek, maar echt samen de schouders er onder zetten. De belofte van de regering is altijd geweest: de coronamaatregelen duren zo kort mogelijk. Zo kort als noodzakelijk. Doe dat dan ook, dat is transparant. De SGP wil dat de 2G-wet in de prullenbak verdwijnt. Dankzij de motie Omtzigt-van der Staaij heeft de Tweede Kamer uitgesproken met 2G te willen stoppen. Onbegrijpelijk dat het Coronatoegangsbewijs volgens de minister - die uitsprak “Corona gaat niet meer weg en we moeten leren leven met dit virus” - nog wel in de ‘koelkast’ moet. Ondeugdelijk gereedschap wil een ‘vakman’ toch niet in zijn ‘toolbox’ houden. Iets wat aanwijsbaar niet of nauwelijks bijdraagt moeten wij gewoon afschaffen. Onverklaarbaar dat de begeleidingscommissie Digitale Ondersteuning Covid-19 die kritisch over de coronapas, vaccinatiedwang en 2G adviseerde, nu ook is afgeschaft.

De SGP pleit voor een andere omgang met het coronavirus, met oog voor de maatschappelijke en economische gevolgen van maatregelen. We moeten af van de hang naar meer controle, vrijheidsbeperking en stoppen met bevelen en besluiten vanuit Den Haag. Want de weinig onderbouwde sluiting van winkels, horeca, cultuur en voorzieningen heeft er bij onze inwoners enorm in gehakt. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten maakt zich terecht zorgen over de leefbaarheid en het voorzieningenniveau in onze samenleving op de langere termijn. Laten wij verder omdenken en kiezen voor luchtreiniging bij bijvoorbeeld de scholen. De ‘Staphorster’ variant is daarvan een goed voorbeeld. SGP Huizen doet hiernaar onderzoek, zodat er passende en betaalbare oplossingen voor onze scholen beschikbaar komen voor het nieuwe ‘griepseizoen’.

De Europese Commissie wil de Europese coronapas – voor reizen binnen de EU –met één jaar te verlengen tot 1 juli 2023. De SGP is hier absoluut tegen en wil dat de regering zich ervoor inspant dat de Europese coronapas niet wordt verlengd en dus op 1 juli aanstaande vervalt. Verlenging van de Europese coronapas zou jongeren tussen de 12 en 18 jaar immers dwingen een ‘medisch niet noodzakelijke’ booster te nemen om in de EU te kunnen reizen, wat niet in lijn is met het advies van onze nationale Gezondheidsraad. Laten wij het gebruik van deze QR-code beëindigen en ons samen inzetten om de digitale coronapas in Europe stop te zetten.

Een huis bouw je met je handen, maar een thuis met je hart. Onze kracht is  sterke inhoudelijke argumenten, op basis van goede dossierkennis en grondig onderzoek. Beslissingen verdienen een goede onderbouwing.

Helpt u ons met uw stem bouwen aan vertrouwen?